Образованието в ИФ към СУ: много теория, малко практика. Анализ на резултатите от рейтинговата система.

Наскоро излезе обновената рейтингова система на висшите университети във България, където отново на първо място е Софийски университет във всички направления, в които обучава студенти и има данни за завършили.
Радостен съм, като част от Исторически факултет, да съобщя също, че в направление „История и археология“ СУ за втора поредна година е на първо място.

Какво обаче може да научим от последните данни?
На вашето внимание  днес ще предоставя един кратък анализ на първата графа от изследването, която оформя 25% от цялостната оценка.

Висшето образование в България рядко "излиза" извън теорията.

Графа „Учебен процес“:

Първо ще я разделя на две групи: резултат въз основата на студентското мнение, изследвано чрез социологически проучвания от 2011 г. (субективна) и резултат въз основата на статични качества (обективна). След което ще направя сравнение на показателите между първите три университета: СУ, ВТУ и НБУ.
Накрая ще изготвя обобщение въз основа на резултатите.

Субективна секция:

При максимална оценка 10.00, секциите „Практическа подготовка“ и „Оценяване“ се настаняват неудобно в класацията, със сравнително ниски резултати, съответно 5.43 и 6.43.
И докато „Теоретичната подготовка“ и „Преподаването“, според студентите на ИФ на СУ, е на високо ниво, съответно 7.88 и 7.52, то „Участието в стажове“ удря дъното, дали било поради начина на провеждане или по-скоро заради изобщо липсата им, резултатът е 1.00 от 10.00.

Обективна секция:

„Акредитацията“ и „Екслузивността на преподавателския състав“ водят оценката с почти пълни резултати: 9.24 от 10.00 и 90.13 от 100. Първият резултат е изготвен от НАОА (Национална агенция за оценяване и акредитация), а вторият показва наличието на преподаватели на основен трудов договор само в съответния университет, в проценти.
Оценката, която вдига най-силно резултата в графа „Учебен процес“ обаче е „Специалности за обучение на магистри“, 34.00.

Сравнение на графа „Учебен процес“ между първите три университета по резултат:

Имайки предвид предните резултати, най-голямо внимание в оценката на направлението в останалите два университета приковават следните секции: „Практическа подготовка“ и „Участие в стажове“.
Във Великотърновски университет двете секции получават съответните оценки 6.67 и 1.29.
Докато в първия частен университет практическото обучение и стажовете водят над всички останали университети с оценките 8.98 и 5.21.

В НБУ, както „Преподаване“, така и „Оценяване“, получават висок резултат от мнението на студентите, съответно 9.39 и 9.00. Във ВТУ в двете секции резултатите са следните: 7.33 и 7.60.

Двата университета обаче изостават драстично след СУ в секция „Специалности за обучение на магистри“, имайки във факултетите си съответно 9 магистърски програми (ВТУ) или само една (НБУ).

„Акредитационната оценка“ и „Ексклузивност на преподавателския състав“ изостават с малко зад СУ, съответно 8.56 и 79.28 (ВТУ), 6.08 и 87.14 (НБУ).

Обучението в университета трябва да развива повече практически знания.

Обобщение на резултатите от графа „Учебен процес“ за обучението в ИФ към СУ:

Плюсове:
– отлична акредитационна оценка от НАОА
– висок процент преподаватели с основен договор само в СУ
– голям брой специалности за бакалавър и магистър

Минуси:
– практическата подготовка
– стажове
– недоволство на студентите от оценяването

––––––––––––––––––––––––––––

Автор: Ивайло Динев

Advertisements
Categories: Акценти | Етикети: , , | Вашият коментар

Навигация в публикациите

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Блог в WordPress.com.

%d bloggers like this: